Marosvásárhely és a decentralizáció előnyei
A
kormány nemrég felelősséget vállalt a parlamentben a közigazgatási
decentralizációra vonatkozó törvnytervezetért. Az RMDSZ több mint nyolcvan
módosító javaslatot nyújtott be a decentralizációs törvényhez és ezeknek
mintegy felét a kormány beépitette e törvénybe.
Az
elmúlt napokban marosvásárhelyi sportolók tüntetett, azzal vádolva Kelemen
Hunor RMDSZ-elnököt és Borbély László politikai alelnököt, hogy
megakadályozták, hogy Marosvásárhely megkapjon két sportbázist, amelyek a
decentralizációs törvénytervezet eredeti változatában szerepeltek és igy
továbbra is a sportminisztérium tulajdonát képezik. A hitelesebb válaszárt e
helyzet kialakulására, az RMDSZ politikai alelnökéhez fordultunk. Ime, hogyan
vélekedett Borbély László hirpotálunknak:
“Ez
a marosvásárhelyi polgármesternek egy olyan akciója, amely minősiti Őt.
Egyértelmű, hogy a polgármester
megpróbálja félrevezetni a közvéleményt, hiszen nem vesz el senki semmit
a város vagyonából. A két sportcsarnok
eddig is a minisztérium adminisztrálásában volt, a műlyégpályát nem is lehetett
volna átadni, mert nincs befejzve. A polgármesternek örülnie kellene, hiszen
nagyon sok város vetélkedett, hogy ilyen regionális kiválósági központ legyen,
ami azt jelenti, hogy a központi költségvetésből támogatják és nagyon sok
rendezvényt szerveznek a különböző sportszövetségek ezekben a városokban. A
nyolc közül Marosvásárhely lesz az egyik ilyen kiválósági központ, ami
indokolt, mert ott van ez a két sportcsarnok és remélem minél hamarabb átadjuk
a műlyégpályát is, amely multifunkcionális sportcsarnok lesz, amit össze lehet
kötni egy rugalmas alagúttal és akkor bármilyen európai és világversenyt meg
lehet szervezni. Ilyen szempontból ez egyedülálló lesz Marosvásárhelyen. Ezen
kivül ott van a méntelep mellett egy, a Romgaz által félig felépitett olimpiai
felkészitó központ, amelyet ha befejezne a kormány akkor, tényleg, Marosvásárhely
lenne a sportközpont egész Erdélyben. A polgármester akkor, amikor nem kerül át
minden az Ő tulajdonába, egyszerűen nem tud racionálisan gondolkodni és ezért
szervezett ilyen tűntetéseket és tette ki ezeket a nagy molinókat, amelyeket –
úgy tudom – már le is vették. Ezért befogjuk perelni őket. Én már leadtam
minden hova egy feljentést és kértem, hogy nézzenek utána, hogy ki áll az akció
háta mögött, habár mi tudjuk, hogy ki, de nem volt bátorságuk, hogy kiirják
ezekre a nagy bannerekre, hogy kit képviselnek. Be fogjuk perelni a
közigazgatási biróságon és a valószinű, hogy bűnügyi feljelentést is teszünk, mert
egyszerűen rágalmazás az, ami történt. A pogármesteri hivatal ellen teszünk
feljelentést és inditunk pert, de ez attól függ, hogy mit fognak válaszolni.
Itt, most is 2-3 példát is tudnék emliteni. Szó sincs arról, hogy mi nem segitjük
a polgármesteri hivatalt. Az utóbbi három évben, amikor mi is kormányon
voltunk, a város visszakapta a Steaua Club sportlétesitményt. Ugyanacsak
kormányhatározat értelmében került a város tulajdonába a régi stadion és a Ligeti park. Most pedig, a
decentralizációs törvény alapján, a város vissza kapta a Május 1 strandot, ahol
szintén a polgármester hiúsitotta meg, hogy ott központi alapokból épüljön fel
egy olimpiai medence. Ő azt mondta, hogy átveszi és 30 százalékát fizeti, de se
nem vette át, se nem indult el a beruházás, most viszont a decentralizációs
törvény átútalta, úgyhogy lesz amivel foglalkoznia a polgármesteri hivatalnak a
következő időszakban”.
Románia
decentralizálása – a meghozott döntések vagy a döntéshozók lépése!?
A
decentralizáció a szakemberek elégedetlenségét is kiváltotta. Igy, például a román ICOMOS-bizottság
– az UNESCO Műemlékek és Helyszínek Nemzetközi
Bizottsága – elnöke, Sergiu Nistor műépitész levelet intézett Daniel Barbu
kulturális miniszterhez. A levélben aggodalmuknak adtak hangot amiatt, hogy az
Örökségvédelmi és Kulturális Igazgóságok átkerülnek a megyei tanácsokhoz,
ami véleményük szerint azt jelenti, hogy
teljesen megszűnik a nemzeti kulturális örökség állam általi védelmezése. Ami a
bizottság aggodalmát illeti Borbély László úgy vélte, hogy “ egyesek attól
félnek, hogy a megyei tanácsok nem tudnak felelősen dönteni. Nem kell megijedni
ettől. Nem lehet minden papirért Bukarestbe szaladni – sokszor hónapokig tartott
a jóváhagyás, mert egyszerűen Bukarestben nem ült össze ez a bizottság. Én is
tudok róla: egy egyszerű szoborfelállitást Bukarestben kellett véleményezni
művészetileg a bizottságnak. Tehát, szerintem jó volt ez a döntés, oda kell
figyelni, persze, hogy tartsák be a törvényeket, de nem lehet eleve azt
mondani, hogy a megyei tanácshoz tartozó bizottságok nem tartják be a törvényt.
Oda kell figyelni, hogy tartsa be mindenki a törvényt”.
A
román-magyar kapcsolatok a nemrég zárúlt csúcsösszejövetel fényében – kérdések
és lehetséges válaszok
Egy
másik kérdésünkkel a Kina és a közép-kelet-európai országok nemrég zárult
bukaresti magas szintű összejövetelére utaltunk, amelyen Magyarország is
képviseltette magát, Orbán Viktor miniszterelnök révén. Ez alkalommal Victor
Ponta román kormányfő valamennyi meghivott miniszterelnökkel találkozott, Orbán Viktor kivételével. Igy most sem került
sor egy román-magyar kétoldalú megbeszélésre, ami az az RMDSZ politikai
alelnöke szerint “nagyon rossz üzenet”. “Én utoljára Budapesten, ezelőtt két
héttel, a MÁÉRT ülésén mondtam el a magyar külügyminiszternek és
külügyminiszteri államtitkárnak, nevezetesen Martonyi Jánosnak és Németh
Zsoltnak, hogy egy áldatlan állapot, hogy évek óta nem találkozott sem a két
elnök, sem a két miniszterelnök, főleg akkor amikor azt mondják, hogy
stratégiai partnerség van a két ország között. Egyértelmű, hogy ez nem jó sem
Magyarországnak, sem Romámiának, sem a romániai magyar kisebbségnek, sem a
magyarországi román kisebbségnek. Kell találkozni, kell tárgyalni még akkor is,
amikor véleménykülönbségek vannak, hiszen azért vagyunk, hogy leüljünk és
tárgyaljunk. Hiába mondjuk azt, hogy a másik nem akar találkozni, vagy ki az,
aki nem akar a másikkal találkozni, ez
abszolút nem érdekel”.
RMDSZ-FIDESZ
– pozitiv együttműködési előfeltételek
Viktor
Orbán miniszterelnök találkozott azonban Kelemen Hunor RMDSZ-elnökkel. A
találkozót Borbély László pozitiv dolognak minősitette. “Mi több – mondotta –,
most már rendszeresek ezek a találkozók, megbeszéltek minden olyan kérdést,
amely affelé halad, hogy sokkal jobb az RMDSZ viszonya a magyar kormánnyal,
akár a kormányzópárttal. Ők is rájöttek, hogy az RMDSZ a legitim partner, hogy
vannak szavazóink a hátunk mögött és ez egyértelmű, hogy most már másképpen
tekint erre a magyar kormány és a magyar miniszterelnök. Ezek jó dolgok,
megyünk előre, hiszen nekünk is érdekünk,
hogy jó kapcsolatunk legyen bármilyen
magyar kormánnyal és az egyenlő közelségtartás elvét valljuk a magyarországi
pártok fele és egyértelmű, hogy próbáljuk támogatni a két ország közötti
viszony javulását”.
Európai
polgári kezdeményzés – ambiciózus célkitűzések
További
kérdésünk a kisebbségvédelmi kezdeményezésre utalt, melynek bejegyzését az
Európai Bizottság elutasitotta, amit az RMDSZ megfellebbezett. Sajtónformácóink
szerint e kezdeményzés elutasitásáról szóló per valószinüleg egy év múlva
kezdődik meg a luxembrugi törvényszéken. Ezzel kapcsolatosan Borbély László megjegyezte: „Mi
beterjesztettük beadványunkat, meglátjuk,
hogy mi lesz az eredmény, de ettől függetlenül fontolgatjuk,
hogy a jövő évben kezdjük el az aláirásgyűjtést. Az Európai Parlamentben azért
el kell jussunk odáig, hogy akár módositsunk a Lisszaboni szerződésen, hiszen
nem lehet egyszerűen lesepreni az asztalról száz milliós európai állampolgár
akaratát, hiszen különböző kisebbségek élnek különböző európai országokban”.
Az
EU keleti parnerségi csúcstalálkozója – 2013
Ama
kérdésünkre, hogy jómaga is részt vesz-e a vilniuszi csúcstalálkozón, az RMDSZ
politikai alelnöke megjegyezte: “Nekünk, a külügyi bizottsági elnököknek lesz
egy külön találkozónk, tehát nem vagyunk részei a csúcstalálkozónak, de
mindenképpen ott lesz mindenki, akivel
érdemben tudunk tárgyalni az ukrajnai és más jellegű kérdésekről, ami nagyon
foglalkoztaja Európát”.
Megjegyzendő,
hogy november 28-án és 29-én, Vilniuszban kerül sor az EU Keleti Partnerségi Programjának
harmadik csúcstalálkozójára, amelyen
az
EU leszeretné zárni Moldovával és Grúziával a társulási megállapodási
tárgyalásokat. Ugyanezen a találkozón kellett volna Ukrajnának is aláirnia az
EU-val a társulási megállapodást, ha Ukrajna egy héttel korábban teljesen
váratlanul nem állitja le a megállapodás aláírása előtti felkészülési
folyamatot.
A
keleti partnerségi program első csúcstalálkozóját Prágában rendezték meg 2009. május
7-én. A
második magas szintű összejövetelt 2011. szeptember 29-30-án,
Varsóban szervezték meg. Az Európai Unió e programba eredetileg hat volt
szovjet tagköztársaságot - Ukrajna, Fehéroroszország, Moldova, Grúzia,
Örményország, Azerbajdzsán - tervezett bevonni.
Az interjút készitette: Balázs Magdolna