- Interjú Izsák Balázs SZNT-elnökkel és
Winkler Gyula európai parlamenti képviselővel -
Az Európai Bizottság nemrég
elutasitotta a romániai magyar szervezetek által benyújtott európai
állampolgári kezdeményezések bejegyzését, köztük az RMDSZ és partnerei által javasolt kisebbségvédelmi polgári
kezdeményezést – Minority SafePack – is. Sajtóinformációink szerint az RMDSZ és
partnerei megfellebezik az Európai Biróságon az EB negativ válaszát.
Mit jelent, mit feltételez ez a jogi
eljárás? Ezzel a kérdéssel fordultunk Izsák Balázshoz, a Székely Nemzeti Tanács
(SZNT) elnökéhez és Winkler Gyula európai parlamenti képviselőhőz, RMDSZ-taghoz,
lévén hogy mindeketten a kisebbségvédelmi európai polgári kezdeményezések
támogatói.
Izsák Balázs, az SZNT elnöke, beszélgetésünk
során ama megyőződésének adott hangot, hogy „le kell számolni
azzal a butasággal, hogy a magyarság vagy a kisebbségek védelmében kell egy
uniós jogszabály”. „Nem egy kell, hanem száz”, mondotta, hozzáfűzve: „ Jelen
pillanatban Romániában mintegy 200 körül vannak azok a román parlament által
efogadott jogszabályok száma, melyeknek van kisebbségi védelmi vonzata is”. A
SZNT elnöke szerint semmi értelme egy olyan jogszabályt kezdeményezni, amely
esetleg már létezik, mint amilyen például a 43/2000 számú uniós irányelv, amely
a nemzetiségi, faji megkülönböztetés tilalmáról szól. Izsák Balázs szavaiból
gyakorlatilag az derült ki, hogy nem sok értelme van az olyan eljárásoknak,
mint amilyen a Minority Safepack kezdeményezése, mivel mindezen
előirások már léteznek és alkalmazhatóak.
Az SZNT
elnökének észrevételeire válaszolva, Winkler Gyula európai parlamenti képviselő
hirportálunknak megjegyezte:
„Izsák
Balázsnak részben igaza van. A szemléltetés kedvéért most rögtönzök egy analógiát: ha megnézzük, hogy
mit eredményezett az RMDSZ 23 éves munkája a román parlamentben, láthatjuk,
hogy létezik egy kisebbségi védelmi rendszer - ha ennek akarjuk nevezni -, de
ami tulajdonképpen – ha jól tudom – mintegy 200 törvénycikkelyből áll. Tehát,
van kisebbségi védelmi része az oktatási törvénynek, vannak kulturális
intézkedések, illetve az igazságszolgáltatási törvény tartalmaz egy, nyelhasználatról szóló előirást.
Ezek mind, mind különféle cikkelyek, paragrafusok, bekezdések vagy fejezetek
különböző törvényekben. Ezért szerettük volna mi, az RMDSZ, azt, amit 2005-ben
a román kormánytól elértünk, de a Parlament azóta sem véglegesitett. Itt a kisebbségi
törvényre gondolok, amely valamilyen szinten rendszerbe szedné, egységesitené
és ezáltal jogbiztonságot is teremtene úgy, hogy ezt a 200 intézkedést - amely
külön-külön törvényekben van foglalva és amelyeket esetleg meg lehet szüntetni,
érvényen kivül lehet helyezni - egy nagyobb, általános keretbe tömöritené egy
sarkalatos törvény révén. Az analógia európai szinten az lenne, hogy az Európai
Uniónak is vannak bizonyos rendelkezései a soknyelvűséggel, a diszkriminációval,
a műemlékvédelmmel, kultúrális és egyéb ügyekkel kapcsolatban, amelyek fontosak
a kisebbségek számára, de ezek a rendelkezések csak jogszabály erejűek, csak
ajánlás értékűek. Az Európai Unióban sincs, mint ahogy Romániában sincs egy
általános keret, amely tartalmazza a kisebbségi jogvédelmi intézkedéseket. Ezt
szeretnők megteremteni, tehát ilyen
szempontból azt is mondhatnám – egy kicsit túlzás, de azt is mondhatnám -, hogy
egyforma a helyzet Romániában és az Európai Unióban, hiszen nincs kisebbségi
törvény sem az EU-ban, sem Romániában, mivel ezt még nem szavazta meg a román
parlament”, összegezte Winkler Gyula európai parlamenti képviselő.
Készitette: Balázs Magdolna